سرزمینی با تنوع بی‌نظیر، از آداب و رسوم کهن و میراث هنری گرفته تا چشم‌اندازهای باشکوه و غذاهای لذیذ؛ هند جاییست برای کنجکاوی، تجربه حس‌های جدید و گرمی بخشیدن به روح آدمی.

هند از نظر وسعت در جهان، رتبه هفتم را در اختیار دارد و دو برابر بزرگ‌تر از ایران است. این کشور در جنوب آسیا واقع شده و بخش بزرگی از شبه قاره هند را به خودش اختصاص داده، به طوری که از بالا به رشته کوه‌های سر به فلک کشیده هیمالیا و از پایین به دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند منتهی می‌شود.

به خاطر همین وسعت است که هند گردشگرانی با علایق و سلایق مختلف را به سمت خود می‌کشاند؛ چه آنهایی که به دنبال معابد جادویی در میان صحرا هستند، چه آنهایی که سافاری‌های هیجان‌انگیز در مراتع و جنگل‌های انبوه را می‌پسندند. حتی اگر آرامش در سواحل زیبا را می‌پسندید یا به دنبال کلبه‌ای در میان جنگل‌های کاج می‌گردید، هند همه چیز را بربایتان فراهم می‌کند.

دهلی نو پایتخت هند است که در شمال این کشور قرار گرفته، اما پرجمعیت‌ترین آنها نیست و بندر بمبئی در کنار دریای عرب این عنوان را به خودش اختصاص می‌دهد. بمبئی بزرگ‌ترین بندر هند در ساحل غربی این کشور است و مرکز بانکداری، تجارت، مبادلات مالی، بازرگانی و صنعت کشتی‌سازی هند محسوب می‌شود که حتی پس از استقلال نیز این نقش محوری را حفظ کرده است. از جمله مقاصد گردشگری اصلی هند می‌توان آگرا، گوا، جیپور، حیدرآباد، درمسالا و گنگتوک را نام برد.

اطلاعات عمومی در مورد هند

ساعت هند بر اساس منطقه زمان IST تنظیم می‌شود که نسبت به گرینویچ ۵:۳۰ ساعت و نسبت به تهران ۲ ساعت در نیمه اول سال و ۳ ساعت در نیمه دوم سال جلوتر است. مردم این کشور به زبان‌های هندی و انگلیسی صحبت می‌کنند، اما جالب است بدانید ۴۲۸ زبان مختلف در هند وجود دارد که ۴۱۵ مورد از آنها زنده و مورد استفاده هستند. در واقع تنوع نژادی، فرهنگی، زبانی و مذهبی هندوستان اگر بی‌نظیر نباشد، قطعاً در دنیا کم‌نظیر است. پیش از اینکه هند مستعمره انگلستان شود، زبان فارسی دومین زبان رسمی این کشور محسوب می‌شد. واحد پول هند روپیه نام دارد که تقریباً معادل ۵۵ تومان ایران است.

هند پس از چین، دومین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود و آخرین آمارها از جمعیت ۱.۲ میلیارد نفری این کشور حکایت دارند. به جز بمبئی و دهلی که به ترتیب ۱۴ و ۱۲ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند، حدود ۴۰ شهر دیگر با جمعیت بالای یک میلیون نفر در هندوستان دیده می‌شود. تاریخ این سرزمین کهن که به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد می رسد هم معجونی از ادیان و فرقه‌های مذهبی مختلف را گرد هم آورده که اغلب در هندوییسم، اسلام و آیین بودایی ریشه دارند.

کد بین‌المللی هند ۹۱+ است و شماره‌های ثابت هشت رقمی هستند. سیستم شماره‌گیری در این کشور دقیقاً مثل ایران است و بنابراین مشکلی را برای برقراری ارتباط احساس نخواهید کرد. طبق استاندارد بین‌المللی برای تماس اضطراری از طریق موبایل می‌توانید شماره ۱۱۲ را گرفته و به پلیس، آتش‌نشانی یا آمبولانس دسترسی پیدا کنید.

وضعیت آب و هوایی هند

آب و هوای هند هم مانند باقی ابعاد این کشور پهناور، تنوع قابل توجهی دارد. همان‌طور که گفتیم در شمال با مناطق کوهستانی و رشته کوه‌های همیشه پر برف هیمالیا مواجه می‌شوید و پایین‌تر از آن جلگه‌های حاصلخیز سند و گَنگ را می‌بینید که بخش‌های شمال و شرق هند را در بر گرفته‌اند. مناطق میانی این کشور آب و هوای گرمسیری دارند و در غرب هم کویر خشک دیده می‌شود.

به طور کلی اواسط آذر تا پایان زمستان را می‌توان بهترین فصل برای سفر به هند دانست که روزهای مطبوع و شب‌های خنکی را با همراه دارد. البته مناطق شمالی در این فصل کمی سرد هستند. طبیعتاً سفر در فصل شلوغی بیشترین هزینه را هم در پی خواهد داشت.

اگر به دنبال سفر کم‌هزینه هستید، بهتر است اردیبهشت، خرداد و تیر را انتخاب کنید و در مناطق کوهستانی به گشت و گذار بپردازید. همچنین مراقب باران‌های موسمی اواخر تابستان و بارش‌های سنگین پاییزی در مناطق ساحلی جنوبی باشید.

وضعیت هزینه‌ها در هند

اگرچه دستگاه‌های خودپرداز ATM در اکثر شهرهای هند دیده می‌شوند، اما بهتر است همیشه پول نقد همراه داشته باشید. کارت‌های اعتباری به خصوص مسترکارت و ویزا در این کشور کاملاً جا افتاده‌اند.

اقامت در مهمان‌پذیرهای ساده یا هتل‌های ارزان قیمت شبی ۴۰۰ الی ۶۰۰ روپیه هزینه دارد. یک سینی بزرگ غذا و مخلفات (که تمام کردنش کار سختیست) ۱۲۰ الی ۳۰۰ روپیه قیمت دارد و اگر بلیط اتوبوس یا قطار در مسافت‌های طولانی هم بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ روپیه است.

اتاق دوتخته در هتل‌های متوسط به بالا بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ روپیه برایتان آب می‌خورد و اگر اهل صرف غذا در رستوران هستید، باید ۶۰۰ الی ۱۵۰۰ روپیه برای مکان‌های نه چندان لوکس کنار بگذارید. هزینه بازدید از اماکن تاریخی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ روپیه تعیین شده است.

قیمت اتاق در هتل‌های پنج ستاره به ۲۲ هزار روپیه هم می‌رسد و در منوی رستوران‌های لوکس هم مشاهده رقم‌های ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ روپیه کاملاً طبیعیست. قیمت کرایه خودرو به همراه راننده برای یک روز کامل از ۱۸۰۰ روپیه شروع می‌شود.

انعام دادن به خدمتکاران و راننده‌ها در حدود ۵۰ روپیه کاملاً معقول است و کیفیت خدمات آنها را افزایش می‌دهد، مگر اینکه رستوران‌ها و هتل‌ها هزینه سرویس را جداگانه به صورتحساب شما اضافه کنند که در این حالت نیازی به انعام دادن نیست.

تا جای ممکن سعی کنید به کودکانی که اطرافتان جمع می‌شوند کمک نکنید، چون مردم هند معتقدند این کار آنها را به گدایی تشویق می‌کند. موقع خرید از فروشگاه‌های محلی هم چانه زدن را از یاد نبرید تا متضرر نشوید.

در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری هند را مرور می‌کنیم.

۱تاج محل

«قطره اشکی بر گونه ابدیت» عبارتیست که رابیندرانات تاگور، شاعر سرشناس هندی برای توصیف تاج محل به کار برده است. هر ساله جمعیتی دو برابر ساکنین شهر اگرا از میان دروازه‌های این آرامگاه می‌گذرند تا یک‌بار برای همیشه زیباترین بنای جهان را به نظاره بنشینند.

تاج محل بنای یادبود «شاه جهان» برای همسر ایرانی تبارش مشهور به «ممتاز محل» است که در اواسط سده هفدهم میلادی بنا شده و معجونی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی را می‌توان در آن دید. بازدید از این بنا در روزهای هفته و با پرداخت ۱۰۰۰ روپیه برای گردشگران خارجی ممکن است، ولی جمعه‌ها فقط نمازگزاران حق ورود به آن را دارند.

۲کاخ شهر جیپور

مجموعه‌ای از ایوان‌ها، باغ‌ها و ساختمان‌‌های زیبا، چیزیست که در کاخ شهر یا «سیتی پالاس» شهر جیپور خواهید دید. این مجموعه طی چند قرن ساخته شده و هرکدام از ساختمان‌های آن به دوره تاریخی متفاوتی تعلق دارند. توجه داشته باشید که برای بازدید کامل از بخش‌های مختلف این کاخ به زمان زیادی نیاز دارید. هزینه ورودی برای گردشگران خارجی ۵۰۰ روپیه است و اگر به راهنما نیاز دارید باید ۳۰۰ روپیه دیگر هم بپردازید. بخشی از این مجموعه به نام «چاندرا محل» کاخی خصوصی و محل زندگی نوادگان خانواده سلطنتی است که می‌توانید با پرداخت ۲۵۰۰ روپیه با تور ویژه از آن بازدید کنید.

۳دژ امبر

این دژ باشکوه در شهر امبر با چندین کاخ مجزا از ماسه‌سنگ‌های زرد و صورتی و مرمر سفید ساخته شده و به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود. پیش از این می‌توانستید سوار بر فیل‌ها از آن دیدن کنید، اما گروه‌های حامی حیوانات به این موضوع اعتراض کردند و احتمالاً مجبورید مسیر ۱۰ دقیقه‌ای و سربالایی را پای پیاده طی کنید. پیشنهاد می‌شود برای بازدید از دژ امبر راهنما بگیرید تا سردرگم نشوید. ورودی این مجموعه در روز ۱۵۰ روپیه و در شب ۱۰۰ روپیه است، ضمن اینکه راهنما هم ۲۰۰ روپیه به هزینه شما اضافه می‌کند.

۴معبد میناکشی

منزلگاه میناکشی، ایزدبانوی جنگجوی هندوها که در شهر مادورای قرار گرفته، نقطه اوج معماری معابد جنوب هند به شمار می‌رود و به همان اندازه برای مردم این منطقه اهمیت دارد که تاج محل برای ساکنین شمالی هند. معبد کنونی در اواخر قرن هفدهم میلادی ساخته شده اما ریشه‌های آن به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد. بازدید از این معبد آداب و رسوم خاص خودش را دارد و سخت‌گیری‌هایی از نظر پوشش مردان و زنان وجود دارد، ضمن اینکه نباید هیچگونه کیف یا کوله و دوربین همراه داشته باشید. ورودی این معبد زیبا ۵۰ روپیه است و برای کسب مجوز عکاسی با موبایل باید ۵۰ دلار دیگر هم بپردازید.

۵معبد طلایی

این معبد افسانه‌ای که در میان پیروان آیین سیک به «دربار صاحب» معروف است، در سال ۱۵۸۵ میلادی توسط چهارمین پیشوای مذهبی سیک‌ها یعنی «گورو رام داس» بنا شده. راهروهای مرمرین معبد طلایی به حوضچه‌ای منتهی می‌شوند که به عقیده مردمان بومی، قدرت شفابخشی دارد و هر ساله زائرینی از سرتاسر جهان را به سمت خود می‌کشاند. این معبد برای سیک ها مکانی مقدس به شمار می‌رود زیرا کتاب «گورو گرانت صاحب» در آن نگهداری می‌شود. بازدید از این معبد زیبا که در شهر امریتسار در ایالت پنجاب قرار گرفته، رایگان است.

۶معبد برهادیشوارا

این معبد که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده، در بین سال‌های ۱۰۰۳ تا ۱۰۱۰ میلادی ساخته شده اما استحکامات اطرافش جدیدتر هستند و بعدها به ساختمان بنای اصلی اضافه شده‌اند. اگر صبح زود به این مکان تاریخی بیایید، محو تماشای انوار طلایی خورشید روی سنگ‌های خارا می‌شوید و اگر غروب را برای بازدید از معبد برهادیشوارا انتخاب کنید، از جشنواره رنگ و نور روی معماری زیبای آن متحیر خواهید شد. این معبد در شهر تانجاوور در جنوب هند واقع شده و بازدید از آن هزینه‌ای ندارد.

۷پرستشگاه خورشید کونارک

این معبد عظیم و باشکوه یکی از عجایب هفتگانه هندوستان است و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده. این پرستشگاه مشهور احتمالاً در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و نمادی از ارابه سوریا، ایزد خورشید به شمار می‌رود. هزینه بازدید از این بنای کهن برای گردشگران خارجی ۵۰۰ روپیه تعیین شده و در زمان ورود به معبد، راهنماهای محلی شما را دوره می‌کنند. اگر از نظر هزینه در مضیقه نیستید، پیشنهاد می‌کنیم از آنها کمک بگیرید تا با پیشینه آمیخته با افسانه معبد خورشید آشنا شوید.

۸دژ گلکنده

در نزدیکی حیدرآباد، شهری ویرانه و دژی باستانی قرار دارد که روزگاری از مراکز مهم تجارت الماس و سنگ‌های گران‌بهای هند به شمار می‌رفت. این بنای عظیم که بر فراز صخره‌ای با ارتفاع ۱۲۰ متر بنا شده، در قرن شانزدهم میلادی توسط قطب‌شاهیان به یک دژ نفوذناپذیر تبدیل شد. جالب است بدانید الماس کوه نور که به دست نادرشاه افتاد، از همین منطقه به دست آمده است. برای بازدید از این مکان چند ساعتی وقت اختصاص دهید تا بتوانید به خوبی با تاریخ آن آشنا شوید. هزینه ورودی به دژ گلکنده ۲۰۰ روپیه است و معمولاً برای گردش ۹۰ دقیقه‌ای به کمک راهنما باید ۶۰۰ روپیه دیگر هم بپردازید.

۹پارک ملی گیر

این پارک آخرین سکونتگاه شیر آسیایی است که در سال ۱۹۶۵ میلادی تأسیس شده و مساحتی بالغ بر ۱۴۱۲ کیلومتر مربع دارد. پارک ملی جنگل گیر در میان دو شهر جوناگاده و آمرلی قرار گرفته و یکی از بهترین نقاط هند برای تجربه سافاری هیجان‌انگیز به شمار می‌رود. حتی اگر شیرهای زیبای آسیایی را نبینید، باز هم عبور از میان جنگل‌های انبوه و بکر گجرات به یکی از خاطرات ماندگارتان بدل خواهد شد. هر خودروی جیپ شش نفره در روزهای هفته ۴۸۰۰ روپیه و در تعطیلات آخر هفته ۶۰۰۰ روپیه برایتان هزینه دارد.

مواردی که برشمردیم تنها گزیده‌ای از شگفتی‌های سرزمین هفتاد و دو ملت هستند و بدون شک هر گوشه از این دیار پهناور، خود شایسته هفته‌ها سیاحت است و می‌تواند خوراک سال‌ها گردشگری علاقه‌مندان را فراهم سازد.